Jump to content

Jaki możliwie tani mikrofon do amatorskich podcastów?


Recommended Posts

Witam wszystkich, w szczególności EvilKillaruna, może mnie jeszcze pamięta :)

 

Przychodzę "po prośbie" :) Od pewnego czasu zdarza mi się nadawać podcasty, są to audycje głównie muzyczne, ale co kilka utworów staram się tam jednak coś powiedzieć. Do tej pory korzystałem ze stareńkiego headsetu Manta MM30. Jak na moje potrzeby, sprzęt oferował zaskakująco przyzwoity mikrofon, aczkolwiek wygoda była - delikatnie mówiąc - dyskusyjna, szczególnie gdy taki podcast trwał ponad 4 godziny (małżowiny uszne strasznie bolały po takim czasie). Sprzęt niestety zaczął sprawiać problemy i działa kiedy chce, poza tym kompletnie wykruszyły się gąbki. Zaopatrzyłem się więc w dwie pary bodajże jakiegoś modelu EasyTouch czy tam innego 4World (w dwie... bo pierwszy niechcący połamałem zaraz po zakupie :D Niewielka strata ;)), ale mikrofon to totalne dziadostwo. Ba, parę lat temu kupiłem nawet Zalmana ZM-MIC1 (i mam go do tej pory), ale nie tylko miałem problemy z jego działaniem na swoim starym laptopie, kłopot był także z doczepieniem go do cienkich kabli słuchawek - stwierdziłem więc, że nie chcę się z tym dalej użerać i wolałbym sobie postawić coś na biurku (zwłaszcza, że przewiduję robienie też audycji "dwuosobowych", więc mikrofon stojący będzie wygodniejszym rozwiązaniem... alternatywą jest np. zdublowanie mini-jacków i użycie dwóch headsetów, z tego co kiedyś sprawdzałem to przy moich niskich wymaganiach mogłoby się to nawet sprawdzić).

 

Do rzeczy: czy biorąc pod uwagę "czystą amatorszczyznę" takich podcastów (robione są stricte dla znajomych i ew. "znajomych znajomych"), ale także docelowo chęć zapisania swojej próbki głosowej w "banku głosów", mikrofon Trust Starzz z polecanych byłby odpowiedni? Zależy mi na możliwie jak najniższej cenie sprzętu, ale także na dobrym stosunku ceny do jakości. Zainteresował mnie także Reloop sPodcaster, ale tutaj pojawia się drugie pytanie - czy mikrofon za ponad 200 złotych ma jakikolwiek sens przy zintegrowanej karcie dźwiękowej i dość marnych perspektywach na zakup osobnej?

 

Dodam, że biorę pod uwagę nagrywanie podcastów na dwóch komputerach, z czego wspomniany wyżej laptop jest BARDZO przedpotopowy - wyprodukowany w 2004 roku, platforma Pentium 4, chipset bodajże i845PE. Karta dźwiękowa według większości opracowań to coś w rodzaju Intela 82801DB ICH4, ale z tego co pamiętam, pobierałem do tego sterowniki do układów VIA i działa (nie pamiętam dokładnie który to chip, ale jest to zwykły AC'97, nie żaden HD Audio). Dokładny model komputera to Gericom Hummer 2440 Combo.

 

Drugi komputer jest już nieco świeższy. Jest to pecet "składak", płyta główna to Asus M4A785TD-V EVO/U3S6 z chipsetem AMD 785G i zintegrowaną kartą VT1708S.

 

Czy dobrze myślę, że Trust dałby radę nawet na tym laptopie, a dla Reloopa ten nowszy pecet to będzie minimum?

 

Z góry dziękuję za wszelkie zainteresowanie tym tematem i ewentualne odpowiedzi. :)

Edited by FrogsterPL
Link to comment
Share on other sites

Witam również i tak, jak najbardziej pamiętam :)

Problem jest generalnie prosty do rozwiązania, ponieważ Reloop to mikrofon z interfejsem USB. Całkowicie pomija każdy sprzęt audio i zintegrowane układy na płytach, także jego sensowność jest mimo wszystko całkiem wysoka. U Trusta takim mikrofonem jest dopiero model MIKO, dwukrotnie tańszy od Reloopa. Czy MIKO by wystarczył - tak naprawdę w zakresie oceny o wystarczającym poziomie decydować może tylko nabywca, który swój głos będzie takim sprzętem rejestrował. A że osobiście jestem zwolennikiem zasady, że jak już coś kupować to raz a dobrze... zresztą nie zmieniła się ona nic a nic od czasów mojej zamierzchłej działalności na wiadomym forum.

VT1708S ma także i moja M5A78L, układ sam w sobie nie jest aż tak tragiczny, ale też nie jest to wysoki poziom jak na układy zintegrowane. Gra np. gorzej od ALC269, lepiej sprawdza się ze słuchawkami cieplejszymi i o niskiej selektywności, aczkolwiek to w odtwarzaniu. W nagrywaniu mikrofon na USB tak czy inaczej będzie i tak obchodził ten układ, w systemie pojawi się jako nowe urządzenie nagrywające.

Pozdrawiam.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Dziękuję bardzo za odpowiedź. Aż trochę wstyd powiedzieć, ale czytając "Polecane" zupełnie nie zarejestrowałem faktu, że sprzęt na USB "ma w głębokim poważaniu" kartę dźwiękową.

Z Trustem MIKO jest ten kłopot, że - z tego co widzę w sieci - jest znacznie mniej popularny od Starzza, oprócz "Polecanych" na AF znalazłem na szybko tylko jedną opinię na jego temat, i to niezbyt pozytywną - podczas gdy nad tańszym modelem na mini-jacka niemal wszyscy się rozpływają (oczywiście o ile można się rozpływać na punkcie sprzętu za 50 złotych). Naturalnie znacznie wyżej cenię rekomendację AF, ale w związku z powyższym pozwolę sobie spytać (choć niezbyt wiem, jak zadać to pytanie) - czy pomijając typ złącza, model MIKO faktycznie jeśli chodzi o samą konstrukcję mikrofonu jest na tyle różny od Starzza, że istnieje ryzyko przyznania mu przez osobę względnie obeznaną w temacie oceny gorszej niż modelowi tańszemu (przy założeniu używania wspomnianych przeze mnie kart zintegrowanych)?

Przepraszam za takie wypytywanie się, niestety na głowie mam teraz głównie wydatki związane z remontem i każda zaoszczędzona kwota jest ważna. Dochodzi tutaj kwestia czasu, a raczej jego braku - zawsze byłoby mniej przykro odstawić w kąt sprzęt za 50-100 zł, niż Reloopa za 230. Z drugiej strony, może Reloop by mnie bardziej zmotywował... Ech, dylematy ;)

Link to comment
Share on other sites

Proszę uprzejmie i nic nie szkodzi.

O Starzzie też czasami nie ma jednoznacznie pozytywnych wypowiedzi, nawet uwzględniając jego bardzo niską cenę i konieczność dostosowania wymagań nabywcy. Takie ryzyko przy MIKO niestety istnieje, jeśli zastosowaniem są podcasty - dlatego o ile MIKO ratuje w momencie, gdy mamy np. uszkodzone gniazdo mikrofonowe lub w ogóle niemożność korzystania z takowego, o tyle w przypadku zastosowań takich, jak wymienione, w ogóle nie schodziłbym poniżej poziomu Reloopa, a już kompletnie osobiście i w oderwaniu od budżetu - poniżej P120 / 2020 wyposażonych w odpowiednie koszyki, statywy i popkillery, przynajmniej w kontekście sprzętu, jakiego używam na co dzień.

Być może pewnym rozwiązaniem będzie następujący scenariusz: jeśli Reloop jest poza zasięgiem, sugerowałbym spróbować analogowego Starzza, ale trzymając cały czas palec na spuście zwrotu 14-dniowego. Przy zakupach na odległość i na osobę prywatną, przysługuje takie prawo. Dzięki temu udałoby się przy bardzo małym progu ryzyka przetestować kompletnie najtańszą opcję i zobaczyć, czy poziom prezentowany przez ten konkretny mikrofon wystarczy, czy też małymi kroczkami szukać wyżej.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

P120/2020 to obawiam się, że będzie ciężko - choćby z racji tego, że taki AT2020 kosztuje w przybliżeniu tyle (no, może z 200 zł mniej), ile samochód którym jeżdżę na co dzień. :D

Nieźle brzmi zaproponowana przez Ciebie opcja z zakupem Starzza i ewentualnym zwróceniem go. Faktycznie mógłbym zrobić choćby po kwadransie próbnych audycji z laptopa i z peceta i sprawdzić, jaka będzie jakość głosu. Dam sobie jeszcze trochę czasu na myślenie, pewnie po urodzinach zobaczę jaka będzie sytuacja finansowa i wtedy zdecyduję. Dzięki raz jeszcze :)

 

Link to comment
Share on other sites

Czyli jednak dobrze że nie napisałem jakiego konkretnie sprzętu faktycznie używam na co dzień ;). P120 akurat wypadł mi całkiem dobrze w pobieżnych testach (stąd jego obecność w Polecanych) i na pewnym etapie sam zapewne będę się na niego szykował, ale do tego typu sprzętu moim zdaniem bez koszyków i popkillerów ani rusz, a co zwiększa tylko koszt całkowity inwestycji.

Dokładnie tak. Przy zwrotach praktycznie jedynym potencjalnym problemem jest zazwyczaj długi czas oczekiwania na zwrot należności. Z drugiej strony przy tak niskich kwotach można sobie myślę na taką niedogodność jeszcze pozwolić bez większych wyrzutów. 

Nie ma problemu.
Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Nie no, ja oprócz tego "dezela" wartego 900 złotych mam też drugie auto, tylko że tym jeździ narzeczona ;) Ale już np. swoje hobby (kolekcjonowanie modeli samochodów) musiałem zawiesić ze względów finansowych, dlatego też nie chciałbym popłynąć teraz zbyt głęboko w audio. :) Może kiedyś, różnie się życie układa. :)

A w temacie - czy koszyków nie stosuje się tylko w przypadku, gdy mamy jakiś większy statyw do mikrofonu? Tzn. ok, taki Reloop czy Trust mają te mini-statywy do postawienia na biurku, ale czy przy czymś tak małym tam się da w ogóle założyć jakiś koszyk? Co do popkillera, to gdy poczytałem na czym polega praca mikrofonu pojemnościowego i jakie są jego wady, to oczywiście będę się starał doposażyć w coś takiego. :)

Edited by FrogsterPL
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

EDIT: Nieaktualne, udało się w końcu zamówić :)

 

Niestety jestem zmuszony wrócić do tematu. Na Reloopa poluję już chyba od miesiąca (akurat dziś pojawił się "prawie nowy" do licytacji, ale chciałbym fabrycznie nowy), niestety w Polsce nie da się go nigdzie dorwać, a dystrybutor już chyba dwa razy przekładał datę dostawy - aktualnie żaden sklep tego nie ma. Te mikrofony są na Amazon.de, ale - oczywiście - bez wysyłki do Polski. Póki co, jako spodziewaną datę dostawy u nas podaje się 7.11, ale znając mojego farta to też przesuną. Jeśli nie - oczywiście kupię Reloopa, ale jeśli moje przewidywania się sprawdzą, zaczynam powoli myśleć nad ewentualną alternatywą. Czy w zakresie 150-240 złotych da się dostać coś podobnego pod względem sensowności zakupu do Reloopa sPodcaster? Chodziłoby mi też o mikrofon na USB.

Zerknąłem co na Ceneo widać w podobnych cenach i widzę na przykład takie mikrofony jak Novox NC-1, Superlux E205U czy też Behringer C1 USB. Czy jest sens się nimi interesować, czy raczej nieszczególnie? W grę wchodzi także zakup na Amazon, ewentualnie eBay.

 

EDIT: Nieaktualne, udało się w końcu zamówić :)

Edited by FrogsterPL
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kupiłem, sprawdziłem i... jestem w kropce. Mam dokładnie ten sam problem co z Zalmanem, za nic w świecie nie mogę zmusić tego mikrofonu by jako tako "odbierał" mój głos - jest po prostu za cicho, ZNACZNIE za cicho. Jak próbnie nagrywam się w Audacity, to ledwo mnie słychać. Czy są jakieś magiczne sposoby na konfigurację tego, czy jestem skazany na oddanie mikrofonu lub jakiś wzmacniacz? :( W sieci szukałem jakichś porad, ale nic przydatnego nie znalazłem, zwłaszcza że wiele osób uważa za oczywiste, że skoro to USB, to powinno śmigać bez problemu od razu po podpięciu... ale jeśli ktoś ma ciekawego linka to chętnie bym się zapoznał... Dzięki!

Sprawdzane na dwóch komputerach, w obu na Windowsie XP - ale mogę jeszcze sprawdzić pod Windowsem 7, jeśli by to miało coś pomóc.

 

EDIT:

Aktualizacja. W końcu przerzuciłem się na Windowsa 7, gdzie problem był taki sam, ale był dostępny programik Equalizer APO, z dodatkiem Peter's Equalizer APO Extension - który pozwolił na podbicie głośności mikrofonu. To oczywiście podbicie software'owe, więc generuje duże szumy... na dodatek Windows mi dwa razy "zresetował" to podbicie, dlatego o ile najpierw w skali od -30 do +30 dB wystarczyło ustawić +6,5 dB, to po pierwszym resecie musiałem ustawić już +26,5 dB, a po trzecim maksimum (a i tak było już ciszej).

Jak to możliwe, że ze sprzętem co do zasady plug&play są takie cyrki? Wina samego mikrofonu to pewnie nie jest (zwłaszcza że z Zalmanem na mini-jacka miałem dokładnie te same problemy), ale wymiękam, Windows to jednak złośliwa bestia... :/

Edited by FrogsterPL
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...