Jump to content
Sign in to follow this  
Jakub Łopatko

Recenzja wzmacniacza Pathos Aurium

Recommended Posts

Włoski wzmacniacz zbalansowany (a w zasadzie pół-zbalansowany) marki Pathos. 3,6W dla 32 Ohm, hybrydowa topologia w klasie A, dwa Electro-Harmonixy 6922EH, regulowany płynnie gain i balans, komplet wejść i możliwość pracy jako bufor. No i do tego brzmienie pierwszej próby w stylu Conductora V2 (bez plusa). Cena - podobnie conductorowa, bo wynosząca 5500 zł, ale wrażenia - równie wielkie co tam.

pathos_aurium_01m.jpg

Link do recenzji: https://www.audiofanatyk.pl/recenzja-wzmacniacza-pathos-aurium/

  • Like 5
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pathos jest znany bardziej z dobrych wzmacniaczy zintegrowanych, do tego mają fajną stylistykę, ich wzmacniacze mogą się podobać.

😎A recenzja jak zwykle b.dobra... to zaczyna się robić nudne, nawet ponażekać się nie da, ech ten profesjonalizm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Owszem, mają ofertę ciekawą. 

I drogą.

Na takie recenzje to też myślę jeszcze nie ten czas. Na podwórku słuchawkowym jest cały czas sporo do roboty :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciesze się że jest recenzja Pathosa Aurium, poneważ  wspominałem ten wzmacniacz na forum ok 2 miesiące temu i miałem możliwość odsuchu Pathosa i Deckarda na Audeze klasykach, 2F i na Xsach  .Fantastyczny wzmacniacz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuty temu, pablo650 napisał:

Ciesze się że jest recenzja Pathosa Aurium, poneważ  wspominałem ten wzmacniacz na forum ok 2 miesiące temu i miałem możliwość odsuchu Pathosa i Deckarda na Audeze klasykach, 2F i na Xsach  .Fantastyczny wzmacniacz.

Potwierdzam to znakomity wzmacniacz. dodatkowo dodam ze dobrze reaguje na swap lamp i przy uzyciu lamp premium, jakosc dzwieku jest jeszcze lepsza i to zauwazaknie ! Byl by u mnie jezeli polski dystrybutor nie uprawial by takiej polityki cenowej, ten wzmacniacz u zachodnich sasiadow chodzi po 990 euros to duza roznica jednak. Nie rozumiem za to absolutnie braku wyjscia zbalansowanego na sluchawkach 🤔

Edited by ysis

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to Panowie mamy na razie 4:0. Na politykę cenową nie mam naturalnie wpływu, co najwyżej można próbować samemu się potargować :D, ale braku XLRa też nie rozumiem i za to odejmowałem też punkty. Aczkolwiek nie mam na tym punkcie jakiegoś dużego ciśnienia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taki projekt , ale wygląda świetnie ,szczególnie pokrętło regulacji robi wrażenie -o dzwięku nie wspomnę ,miodzio.Polecam negocjacje cenowe bo może to mile zaskoczyć kupującego .😊

Edited by pablo650

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest jedna rzecz o której zapomniałem wspomnieć w recenzji - potencjometr nie zaczyna się od "zera" a od pewnego dopiero natężenia, imitując w tym zakresie potencjometry cyfrowe. Do tego nie posiada jakiegokolwiek channel imbalansu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tego co pamiętam to nawet montaż pokrętła potencjometru - nie jest przykręcony centralnie tylko krawędzią ścianki samej gałki ,tak jakby wisiał na płycie czołowej  dezajnersko.

Edited by pablo650

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest zdjęcie w recenzji. Choć sesję mam znacznie obszerniejszą niż to co pokazane w zakresie środka. Tylko czasu nie było na wykończenie wszystkiego. Postawiłem więc na szybszą publikację i zdjęcia pokazujące mniej więcej wszystko co się w środku znajduje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A do czego wam tam potrzebny balans? Zrobili na wyjściu dla potrzebujących na opampie, a w obecnej topologii to musieliby podwoić lampy i konstrukcję. Mocy ma sporo więc ten argument odpada.

Z opisu można dojść, że prawdopodobnie regulacja jest tam na PGA2311 czyli to co w Conductorze siedzi.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minut temu, nsk napisał:

A do czego wam tam potrzebny balans? Zrobili na wyjściu dla potrzebujących na opampie, a w obecnej topologii to musieliby podwoić lampy i konstrukcję. Mocy ma sporo więc ten argument odpada.

Z opisu można dojść, że prawdopodobnie regulacja jest tam na PGA2311 czyli to co w Conductorze siedzi.

No w sumie racje ze wersja zbalansowana by kosztowalo 3 x tyle i to juz nie byla by dobra relacje do ceny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie musiałaby tyle kosztować. Balans można zrobić na kilka sposobów, ale w ostateczności to po co to komu potrzebne przy lampach? Już chyba lepszy motyw jakby producent dostarczał klientowi przejściówkę z XLR na jacka. Żeby balans miał sens to zarówno źródło i wzmacniacz muszą mieć stopnie w pełni tak wykonane. Tak jak jest to zrobione u Schiita. Ich zbalansowane DAC mają dodatkowy układ, który zamienia sygnał na unbalanced i przez to gorzej gra z RCA. Z tego powodu większość producentów preferuje pseudo balans czyli dodatkowy układ na opampie. Dla mnie balans ma sens tam, gdzie potrzebne jest wyciągnąć moc z układu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A co powiesz na układy, które mają wyjście i SE i BAL jednocześnie, gdzie notorycznie słuchawki wydajne i nie potrzebujące zastrzyku mocy grają po XLR lepiej niż po 6,3 mm? BAL daje nie tylko moc, to tylko jeden z (głównych) profitów takich konstrukcji.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, nsk napisał:

Nie musiałaby tyle kosztować. Balans można zrobić na kilka sposobów, ale w ostateczności to po co to komu potrzebne przy lampach? Już chyba lepszy motyw jakby producent dostarczał klientowi przejściówkę z XLR na jacka. Żeby balans miał sens to zarówno źródło i wzmacniacz muszą mieć stopnie w pełni tak wykonane. Tak jak jest to zrobione u Schiita. Ich zbalansowane DAC mają dodatkowy układ, który zamienia sygnał na unbalanced i przez to gorzej gra z RCA. Z tego powodu większość producentów preferuje pseudo balans czyli dodatkowy układ na opampie. Dla mnie balans ma sens tam, gdzie potrzebne jest wyciągnąć moc z układu.

Dzisiaj daci zbalansowane w tej klasie sprzetu to juz nie rzadkosc a wiec problem zrodla jest drugorzedny wedlug mnie, przy zrodlach analogowych jest juz gorzej. Za to nie rozumiem dlaczego uwazasz ze balance jest po nic w lampach ? Podstawowym wedlug mnie plusem balansu to redukcja szumow a nie dodatkowa moc a juz tym bardziej przy takim monstrum. 

@EvilKillarunaDlaczego jest preferencja do zasilania zintegrowanego ? Przy takim rozwiazaniu, mozna jezeli czuje sie potrzebe poprawic zasilanie a jezeli Sbooster wydaje wersje do Athosa Aurium to moze cos jest na rzeczy ?(https://www.sbooster.com/botw-pp-eco-12-13v/aurium). To nie twierdzenie to pytanie :) Przy BroocklynDAC+ roznica z Sboosterem jest naprawde slyszalna.

Edited by ysis

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, EvilKillaruna napisał:

A co powiesz na układy, które mają wyjście i SE i BAL jednocześnie, gdzie notorycznie słuchawki wydajne i nie potrzebujące zastrzyku mocy grają po XLR lepiej niż po 6,3 mm? BAL daje nie tylko moc, to tylko jeden z (głównych) profitów takich konstrukcji.

Myślę, że to głównie kwestia implementacji. Jeśli załóżmy, że jestem producentem wzmacniacza (gdzie XLR to +5 do podniety dla audiofili) i postanawiam użyć balans to w moim interesie jest, aby jak klient sprawdzi to ta różnica będzie, bo inaczej będzie niezadowolony. W takim przypadku najczęściej zwykłe wyjście nie jest dopieszczane, a w zasadzie im większa różnica między dwoma gniazdami tym nawet chyba lepiej. Inne profity balansu? Lepszy wtyk niby no ok, mniejsze szumy niby, ale na długich odległościach. Gdyby wszyscy przeszli na ten wtyk 4.4mm od Sony to uważam, że każdy by na tym zyskał. Producenci jak i zarówno klienci. Balans w tanich urządzeniach to już ogólnie kuriozum dla mnie, bo musisz więcej elementów użyć, które same wprowadzają szumy z którymi się potem walczy balansem. A budżet w takich urządzeniach jest bardzo ważny. Główne zalety balansu widzę w DAP-ach i tam gdzie trzeba sporo mocy przy małych rozmiarach. Przykładowo Cavalli teraz przygotowuje swoją hybrydę dla Monoprice, która oryginalnie miała 5W dla 32 Ohm przy SE. Nowy wzmak ma zwykły stopień wejściowy, pseudo balans na wejściu i zbalansowany stopień wyjściowy, który daje 3,6W dla 32 Ohm przy XLR. Użycie takiego zbalansowanego stopnia pozwoliło mu zmniejszyć rozmiary, mniej problemów z odprowadzeniem ciepła, brak radiatorów itp. Takie wykorzystanie to ja rozumiem.

10 godzin temu, ysis napisał:

Dzisiaj daci zbalansowane w tej klasie sprzetu to juz nie rzadkosc a wiec problem zrodla jest drugorzedny wedlug mnie, przy zrodlach analogowych jest juz gorzej. Za to nie rozumiem dlaczego uwazasz ze balance jest po nic w lampach ? Podstawowym wedlug mnie plusem balansu to redukcja szumow a nie dodatkowa moc a juz tym bardziej przy takim monstrum. 

@EvilKillarunaDlaczego jest preferencja do zasilania zintegrowanego ? Przy takim rozwiazaniu, mozna jezeli czuje sie potrzebe poprawic zasilanie a jezeli Sbooster wydaje wersje do Athosa Aurium to moze cos jest na rzeczy ?(https://www.sbooster.com/botw-pp-eco-12-13v/aurium). To nie twierdzenie to pytanie :) Przy BroocklynDAC+ roznica z Sboosterem jest naprawde slyszalna.

Większość takich DAC ma balans dorobiony na opampie, a w takim przypadku zaletą jest tylko wygoda dodatkowych gniazd. Ogólnie o balansie w DAC to nawet mi się nie chce rozmawiać, bo producentom dzisiaj nawet nie chce się czegoś dobrego zrobić na SE w normalnej cenie. Jak nie lubię technopapki od Chorda to popieram ich postawę w sprawie balansu. Chyba tylko ich najdroższe sprzęty mają balans i tak jest to zrobione przy użyciu opampów.

W lampach to chyba nawet nie trzeba tłumaczyć. Kto chce dokupywać więcej lamp? Większość takich konstrukcji wykorzystuje trafo do balansu. Czasami jest konstrukcja zrobiona tak, że sygnał bierze się z połówek jednej triody czyli wykorzystuje się tylko 2 triody, ale wtedy przy SE można byłoby użyć tylko jedną lampę co też ma swoje zalety.

Preferencja do zasilania zintegrowanego jest raczej normalna, bo przynajmniej wiemy na czym stoimy. Co z tego, że dokupisz do Pathosa zasilacz jak i tak w środku pewnie jest impulsówka. Gdyby cały zasilacz był wywalony na zewnątrz to zmiany byłyby duże, a tak to zanim ktoś wyda 1000 zł to proponuję przetestować jakieś tańsze alternatywy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W Phatosie siedzi przetwornica napięcia stałego, to ta dokręcona płytka.

A balance to same kłopoty, bo układy obu połówek powinny być identyczne, nie wspominając o temperaturze, aby to miało jakość. Dobre elementy z niską tolerancją są drogie, a potrzeba ich dwa razy więcej.

Moim zdaniem główna różnica to różnica napięć.

Tu jest bardziej szczególowe wnętrze ze zdjętą przetwornicą:

https://www.on-mag.fr/index.php/topaudio/tests-auditions/12591-test-pathos-aurium-un-ampli-casque-raffinato

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie jezeli mozemy troche pominac szczegoly techniczne bo dla kazdego z was to inne elementy sa wazne w balansie i osobiscie wydaje mi sie ze za duzo tutaj teorii ktora sie niejako przeklada na faktyczny efekt koncowy. Chyba zgdzamy sie co do tego ze ten balans jest drogi w produkcji. Zreszta jezeli popatrzemy na pozostala oferte Pathosa aby zostac w temacie to sie potwierdza bo ich wzmacniacz zbalansowany jest 4,5x drozszy.

Koncentrujac sie na praktycznych korzysciach ktore mozna czerpac z balansu. Czy sa warte wydanych dodatkowych pieniedzy ? Czy oszczednosc ktore Pathos czyni w aurium jest "oplacalna" ?  

Jezeli wezme przyklad ktory ja mialem mozliwosc odsluchu czyli HD800 podlaczone do Questyle 800R w stereo mode a potem vs HD800 podlaczone do wyjscia SE w DAC215 . Scena byla duzo bardziej wyrazniejsza i precyzyjna mimo ze jeszcze wieksza niz na  wejsciu SE w dac215. Odzyskiwalismy duzo dynamizmu, szczegolnie w niskich tonach a medium byl bardziej bezposredni. Poza tym sluchawki stawaly sie bardziej precyzyjne w odseparowaniu dzwieku co dobrze bylo slyszlane przy nagraniach z duza iloscia instrumentow w muzyce klasycznej. 

Czy damy rade uzysac to samo po wejsciu SE co na wejsciu zbalansowanym (przy podobnej cenie urzadzenia oczywiscie) ? Czy taki Pathos zyskal by w sposob konkretny gdyby mial wyjscie sluchawkowe zbalansowane ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale szczegóły techniczne moim zdaniem są ważne, bo pozwalają zrozumieć różnicę i stanowią dodatkową wiedzę, przynajmniej dla mnie ciekawą.

Warto rozróżnić dwie rzeczy, wejścia zbalansoawne i SE oraz sam układ wzmacniacza. I tu tak na prawdę znaczenie ma tylko układ wzmacniacza, bo wejścia można zrobić dowolne, wystarczy przeprowadzić symetryzację lub desymetryzację. Do tego sygnał zbalansowany w połączeniach ma znaczenie tylko przy dużych odległościach, bo zakłócenia, które mogą się pojawić z kabla są niwelowane w układzie wzmacniacza, gdzie sygnał ujemny i dodatni są dodawane (jeden z minusem) i w ten sposób zakłócenia się znoszą a sygnal jest podwojony.

Zupełnie inną sprawą są wyjścia do których podłączamy słuchawki i tu o ile dobrze to rozumiem może być znacząca różnica w odbiorze. I tak wyjście SE to polaryzacja od masy na plus, co powoduje wychył membrany tylko w jednym kierunku (chyba do przodu), przy wyjściu zbalansowanym mamy polaryzację plus i minus czyli membrana wychyla się do przodu i tyłu. Nie wiem może się mylę, ale to może być główna przyczyna. Do tego są jeszcze damping factor i parę innych rzeczy jak dopasowanie impedancyjne....

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może po prostu Questyle to lepszy wzmacniacz, może lepiej pasuje do HD800, może to co dodaje do HD800 lepiej pasuje ci. Copland to combo, gdzie masz podzielone zasilanie. Do tego dochodzi jeszcze kwestia źródła, muzyki, tego jakiego dźwięku się oczekuje itd. Generalnie nie skreślałbym w dalszych porównaniach obu konstrukcji (Bal-SE) i skupiłbym się na tym co sam wzmacniacz reprezentuje.

Lepszy wzmacniacz jest po prostu lepszy, niezależnie czy jest SE czy BAL. W wielu przypadkach uzyskasz więcej po SE niż BAL. Sądząc na podstawie rezystencji hd800 i ich sygnatury to ciężko będzie przebić cały lampowy wzmak z trafem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@nskczyli rezumujac twierdzisz ze nie warto sie kierowac przy zakupie np wzmacniacza czy jest zbalansowany czy nie bo przy dwoch urzadzeniach w tej samej cenie nie ma to decydujacego wplywu na koncowa jakosc dzwieku. W tym wypadku dajesz Pathosowi racje ze nie zastosowal ukladu BAL do konca... powstaje pytanie dlaczego w ogole go zrobil ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, saudio napisał:

Do tego są jeszcze damping factor i parę innych rzeczy jak dopasowanie impedancyjne....

Tutaj z jednego może wynikać drugie. Choć i mogą być to kwestie względem siebie niezależne. 

Tak naprawdę Wasza dyskusja jest obarczona błędem, przynajmniej wg mnie. Wszystko bowiem zależy od tego, czy mówimy generalizując i odchodząc od konkretnych konstrukcji i topologii, które mogą wyłamywać się z ogólnikowych schematów. Wszystko zależy od implementacji danego rozwiązania i użytej przez producenta technologii. Balans nie jest równy balansowi, przez co zmienia się zarówno skala obserwacji, jak i ogólnie możliwość stwierdzenia, że w takim a takim koszcie przy takim a takim efekcie końcowym dla takich a nie innych słuchawek coś jest warte zakupu, zachodu, uwagi, albo i nie. Mało miałem u siebie sprzętu zbalansowanego, ale np. nie mam problemu z usłyszeniem korzystnego wpływu wyjścia tego typu w sprzęcie obsługującym oba typy wyjść, SE i BAL. Zmiany są również powtarzalne co do efektu końcowego między różnymi urządzeniami, zacierając trochę argument, że "zależy jak producent rozwiązał SE względem BAL". U jednego można mieć wątpliwości, bo może lecą na jedno kopyto ze wszystkim, może mają jakieś jedno rozwiązanie które klepią na umór, ale przy kilku wprowadzamy już motyw losowości rozwiązań. Efekty spójne są ze sobą bez względu na to, czy to skrajnie niewydajne K1000, w miarę łatwe do napędzenia HD800 czy bardzo łatwe XC (wszystkie mam z wtykami BAL). Stąd mój pozytywny stosunek do takich rozwiązań. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

Forum Audiofanatyk.pl

Forum audiofanatyk.pl to forum audio stworzone i prowadzone przez pasjonatów tematyki audiofilskiej. Prowadzone pod skrzydłami bloga, pozwala dzielić się opiniami i wrażeniami z odsłuchów, a także rozmawiać na tematy sprzętowe związane ze słuchawkami, kolumnami, wzmacniaczami i dowolnym innym sprzętem audio. 

×
×
  • Create New...